Umowa na pozycjonowanie strony internetowej – na co zwrócić uwagę?

Podpisałeś/-aś umowę na pozycjonowanie strony i nie widzisz żadnych efektów? A może dopiero zamierzasz podpisać umowę lecz martwią Cię niektóre z paragrafów? Oto jakie zapisy można znaleźć w umowach na pozycjonowanie stron internetowych, które mogą budzić naszą wątpliwość:

  1. Zobowiązanie do współpracy przez rok lub dwa lata z karą umowną za zerwanie współpracy,
    • Zerwanie współpracy wiąże się z sankcjami w wysokości dwu- lub trzykrotnego maksymalnego wynagrodzenia na rzecz agencji pozycjonującej,
  2. Zapis o braku gwarancji efektów działań pozycjonerskich,
  3. Obowiązek zaimplementowania zmian strukturalnych strony oraz jej treści zgodnie z zaleceniami usługobiorcy,
  4. Zapis o usunięciu linkowania w przypadku rozwiązania umowy – lub brak doprecyzowania co z nimi się stanie po jej ustaniu.

Czy słusznie jest akceptować takie klauzule i dlaczego pojawiają się w umowach?

Rozwiązanie umowy o pozycjonowanie strony – kary umowne

Pozycjonowanie to zadanie długoterminowe, w przeciwieństwie do kampanii w Google ADS, nie możemy z miesiąca na miesiąc pojawić się na najwyższych (tzw. organicznych) pozycjach. Aby dojść do takich pozycji należy stale dbać o pozycjonowanie między innymi przez pozyskiwanie wartościowego linkowania ze źródeł tematycznie powiązanych z serwisem. Zazwyczaj wiąże się to z inwestycjami firmy pozycjonerskiej na rozbudowę własnego zaplecza czy na zakup mediów. Z tym związane jest zobowiązanie do współpracy. Ale czy warto „zawiązywać sobie pętle na szyi?” Przy takim zapisie musimy liczyć się z tym, że w przypadku braku efektów jesteśmy „uwiązani” umową przez rok lub dwa.

Zapis o braku gwarancji efektów

Zapis o braku gwarancji efektów pojawia się w większości umów o pozycjonowanie strony i tak jak w przypadku poprzedniego punktu, zapis może budzić wątpliwość, tak w tym jest on całkowicie zasadny. Google nigdy nie udostępniło swojego algorytmu, a jedynie wskazówki dla webmasterów. To na czym opierają się agencje pozycjonerskie to własne, wypracowane metodą prób i błędów metody oraz zbiór dobrych praktyk powstałych na różnych case-study.

Google stale aktualizuje swoje algorytmy, co znacznie utrudnia bieżące działania. Niejednokrotnie aktualizacja algorytmu, diametralnie zmieniła pozycje danego serwisu w wynikach wyszukiwania. Tak więc pozycjonerzy praktycznie nigdy nie są w stanie dać 100% gwarancji osiągnięcia i utrzymania danej pozycji.

Obowiązek implementowania zaleceń

Jednym z bardzo ważnych czynników w pozycjonowaniu jest prędkość działania i jakość strony. Niemniej ważne jest również odpowiednie nasycenie treściami oraz ich rozmieszczenie. Jeśli więc nie podoba nam się propozycja zmian zasugerowana przez agencję, negocjujmy rozwiązania lub treści alternatywne, jednak nie warto ich odrzucać.

Usuwanie linkowania przy zerwaniu / ustaniu umowy

Wiele agencji (nawet tych czołowych), kończąc współpracę z danym klientem usuwa linkowanie do jego strony. Dlatego przed podpisaniem umowy koniecznie upewnijmy się, że opłacona przez nas praca nie pójdzie na marne i nie zostanie usunięta.


Potrzebujesz pomocy z marketingiem?

Formularz kontaktowy
Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą, najszybciej jak to możliwe!



Leave a Comment

Secured By miniOrange