Strony AMP od Google – czym są i jak działają

Google regularnie wprowadza nowe narzędzia, zapewniając użytkownikom kolejne możliwości do sprawniejszego korzystania z zasobów internetowych. Jedną z usług jest chociażby AMP.

Strony AMP – o co w tym chodzi?

AMP jest angielskim skrótem i oznacza Accelerated Mobile Pages, czyli przyspieszone strony internetowe. Nie jest to żadna nowość, gdyż zostało to wprowadzone przez firmę Google Inc. już w 2016 roku. Odtąd możliwe stało się włączenie opcji przyspieszania stron mobilnych AMP i to bez ponoszenia jakichkolwiek dodatkowych kosztów, gdyż technologia ta może być użytkowana w ramach open source. Nie trzeba wobec tego kupować żadnej licencji ani oprogramowania. Powstała ona na potrzeby użytkowników statycznych stron internetowych. Korzyścią dla webmasterów jest możliwość modyfikowania i udoskonalania technologii, zgodnie ze swoim potrzebami i preferencjami. Na AMP składa się kilka elementów takich jak AMP HTML, AMP JS i AMP CDN. Pierwszy dotyczy zaleceń i wskazówek odnośnie kodu HTML z kolei AMP JS bibliotek JavaScript, natomiast AMP CDN opiera się na proxy i służy poprawieniu wydajności stron AMP HTML. Wszystko to służy zwiększeniu komfortu użytkowania witryn internetowych na urządzeniach mobilnych typu smartfon czy tablet. Wdrożenie AMP przekłada się na szybsze i swobodniejsze przeglądnie stron www, czego właśnie oczekują obecnie Internauci, dlatego zastosowanie tej technologii jest sposobem na wyjście naprzeciw ich potrzebom.

Bolączką wielu użytkowników urządzeń mobilnych jest powolne i problematyczne ładowanie stron internetowych, nawet jeśli są one responsywne. Przeciwdziałać ma temu AMP, czyli technologia przyspieszająca prędkość ładowania witryn na smartfonach i tabletach. Wykluczone zostają wszelkie elementy, które spowalniają ich działanie, usuwa się z kodu źródłowego te niepotrzebne i obciążające ładowanie strony. Witryna staje się bardziej przejrzysta w odczycie, zawiera jedynie tekst i kilka grafik. Jej przeglądanie jest dużo bardziej intuicyjne, Internauta może skupić się na prezentowanej treści. W przypadku AMP wykorzystywane są wyłącznie rozwiązania mające za zadanie odciążyć proces wczytywania serwisu, korzystając w tracie ładowania witryny z catche Google.


Leave a Comment