Reklama gabinetu weterynarii – czy i jak lekarz może się promować? Co jest dozwolone i w jaki sposób?

Reklama jest dźwignią handlu, bez której trudne byłoby dotarcie ze swoją ofertą do odpowiedniej grupy docelowej, budowanie pozytywnego wizerunku i zwiększenie świadomości marki. Niestety lekarza weterynarii obowiązuje zakaz reklamy praktyki weterynaryjnej, na co jednoznacznie wskazuje ustawa o zakładach leczniczych dla zwierząt. Nie oznacza to jednak tego, że nie może informować o swojej ofercie i w żaden sposób promować usług. Do dyspozycji jest wiele nowoczesnych form marketingowych, ale wszelkiego typu działania marketingowe muszą być dobrze przemyślane, aby nie naruszały w żaden sposób przepisów prawa.

Reklama gabinetu weterynarii zakazana?

Kluczową kwestią w przypadku zakładów weterynaryjnych jest to, aby udostępniane przez nie informacje nie klasyfikowały się jako działania promocyjne. Lekarz weterynarii może poinformować o zakresie i rodzaju świadczonych usług, godzinach otwarcia zakładu leczniczego dla zwierząt i jego adresie. Możemy zatem już na wstępie zacząć od budowy swojej strony internetowej oraz założenia wizytówki Google Moja Firma.

Nie ma też żadnych przeciwwskazań co do wskazania wraz nazwiskiem stopnia lub tytułu naukowego w dziedzinie nauk weterynaryjnych, łącznie z tytułem specjalizacji i posiadanych kwalifikacji. Można wobec tego łatwo wywnioskować, że prawo pozwala na upublicznianie jedynie podstawowych informacji, służących do identyfikowania leczniczy weterynaryjnej. Niedozwolona jest z kolei autopromocja, promowane sprzedaży czy odpłatnego korzystania z towarów/usług. Lekarz weterynarii nie może w jakikolwiek sposób nakłaniać odbiorców do korzystania ze swoich usług czy wskazywać że usługi te są lepsze niż usługi innych gabinetów. Naruszanie przez niego zakazu reklamy wiąże się z dotkliwymi sankcjami w postaci kary aresztu, ograniczenia wolności lub kary grzywny.

Lekarz weterynarii nie może korzystać z tradycyjnych form reklamy w postaci radia czy telewizji. Zabronione jest używanie swojego nazwiska i wizerunku do celów komercyjnych. Podobnie jak zapewnianie o skuteczności leczenia w swoim gabinecie, wskazywanie na korzystanie z wysokiej jakości sprzętu w leczniczy. W przeciwnym razie lekarz zostanie pociągnięty do odpowiedzialności zawodowej.

Jak promować usługi weterynaryjne?

Lekarz weterynarii może: pisać o pozamedycznych atutach swojej leczniczy, zamieszczać zdjęcia z wizerunkiem lekarza/gabinetu wskazujące na jego specjalizację, przedstawić siebie jako eksperta w danej dziedzinie, zamieszczać wizytówki na portalach medycznych i stronie internetowej czy fanpage’u. Możliwe jest nawet umieszczanie artykułów sponsorowanych, jeśli w żaden sposób nie zachęcają one bezpośrednio do skorzystania z usług konkretnego gabinetu weterynaryjnego. Warto więc pokazywać się w roli eksperta, dzielącego się wiedzą.Dozwolone jest bycie promowanym przez inne podmioty pod warunkiem, że lekarz weterynarii nie jest sponsorem tych promocji – dotyczy to opinii pacjentów, komentarzy.

Swoje usługi lekarz weterynarii może reklamować poprzez własną stronę internetową, która stanowić będzie narzędzie do komunikowania się z gabinetu z potencjalnymi odbiorcami. Dobrze zaprojektowana witryna, robiąca dobre wrażenie, to podstawa. Należy stworzyć ją w taki sposób, aby przedstawić przychodnię weterynaryjną z jak najlepszej strony. Serwis www można promować przez pozycjonowanie, w katalogach branżowych i firm lokalnych, na forach internetowych. Dozwolone będzie wdrożenie działań marketingu szeptanego i Public relations. Wykorzystać można media społecznościowe typu Facebook, prowadzać firmowy fanpage, za pomocą którego można dotrzeć do wybranej grupy docelowej oraz komunikować się z klientami, informować ich o aktualnościach dotyczących gabinetu weterynaryjnego. Należy zadbać o stały kontakt z klientami i budowanie z nimi relacji, przypominanie o swoim istnieniu. To odbiorcy należy zwracać się w taki sposób, aby widział korzyści.


Leave a Comment