Jak reklamować startup – aplikację mobilną?

Dane dotyczące używania aplikacji mobilnych są bezlitosne. Zdecydowana większość aplikacji jest otwierana przez użytkowników tylko raz, od razu po instalacji. Wtedy trzeba się dowiedzieć co w trawie piszczy. Później jednak aplikacja nie jest użytkowana zgodnie z przeznaczeniem. Zatem najpierw trzeba przekonać klienta do pobrania aplikacji, a później do zachęcać do systematycznego korzystania z niej. Ma w tym pomóc skuteczna reklama.

Potencjalny klient

Chcąc sprzedać produkt lub usługę, każdy sprzedawca musi zastanowić się dla kogo właściwie ten produkt lub usługa jest stworzona. Odpowiedź na to pytanie pozwoli pokazać reklamę konkretnej grupie odbiorców. Trzeba personalizować i pozycjonować swoją ofertę.

Aplikacje są bardzo różne i mają zaspokajać różne potrzeby. Inna będzie grupa docelowa dla aplikacji do nauki języków, inna będzie dla aplikacji wspomagającej odchudzanie poprzez codzienne treningi, a jeszcze inna dla osób, które kochają podróże lub zwierzęta. W związku z tym trzeba dotrzeć do osób o takich właśnie zainteresowaniach.

Na pewno przed rozpoczęciem kampanii reklamowej warto, mówiąc kolokwialnie, wejść w buty swojego klienta i zastanowić się jak funkcjonalna jest aplikacja z jego punktu widzenia. Nie chodzi tylko o bezawaryjność, ale też przydatność i obecność wszystkich funkcji, jakie przydadzą się użytkownikowi. Ważne jest też wsparcie techniczne dla osób mniej obytych z nowoczesnymi technologiami. W projektowaniu produktu warto skorzystać z metodologii Lean Startup. Badania pokazują, że aż 42% projektów nie udaje się ze względu na źle zaplanowany produkt, a 14% firm i startupów upada tylko i wyłącznie przez słaby marketing.

Można dyskutować z tym, czy ludzie chętnie czy też niechętnie instalują aplikacje w swoim telefonie. Z pewnością ludzie młodzi robią to chętniej niż osoby starsze, które obawiają się nowości i nie są pewni czy poradzą sobie z obsługą konkretnej aplikacji. Jeżeli już klient zainstaluje aplikację, warto dołożyć wszelkich starań, by pozostał jej wierny.

XXI wiek czyli social media i influencerzy

Doskonałym sposobem na to, jak reklamować aplikacje, jest zaangażowanie influencerów. Oczywiście kluczem do sukcesu będzie tutaj znalezienie odpowiednich ludzi, najlepiej takich, którzy mają swoich wiernych fanów, którzy podążają za rekomendacjami influencera.

Czasem wybór „mniejszego” influencera okazuje się finalnie lepszy niż wybór „ogromnego” influencera, ponieważ za tym mniejszym stoi społeczność ludzi, która ma zaufanie do swojego „guru” i ufa, że ten nie reklamuje i nie pokazuje na swoim kanale słabych produktów. Dlatego warto wybierać ludzi, którzy wydają się szczerzy i autentyczni w swoim przekazanie.

Każdy influencer ma swoje poglądy i swoje przekonania, które mimochodem wplata w swoją twórczość. Dlatego bardzo ważny jest research i dogłębna analiza tego co do tej pory publikował wybrany influencer. Jeżeli wartości firmy i wartości wybranego człowieka będą na którymś z etapów się rozjeżdżać, nie ma mowy o wiarygodnej reklamie, a co za tym idzie, spodziewanych zyskach.

Portale społeczenościowe i Google Ads

Na portalach społecznościowych takich jak między innymi Facebook czy Instagram, można zdecydować się na reklamę płatną, która pozwoli na szybkie dotarcie do wielu osób.

Regularnie prowadzony profil na Facebooku buduje wiarygodność marki i skupia społeczność zadowolonych użytkowników. To pomaga zdobyć kolejnych klientów. Oczywiście takie działania mają swoją cenę, ponieważ potrzebne są zaangażowane osoby do prowadzenia profilu.

Reklama na portalach społecznościowych rządzi się swoimi prawami i trzeba poświęcić trochę czasu, aby ją dobrze zoptymalizować oraz uzyskiwać zwroty z inwestycji.

Świetnym sposobem na reklamę są też płatne reklamy Google Ads, które jakiś czas temu zrewolucjonizowały rynek. Reklamy Google Ads muszą być odpowiednio przygotowane, zatem warto zdobyć większą wiedzę w tym temacie albo pozostawić tę kwestię fachowcom.

Reklamowanie aplikacji na pewno nie jest łatwe. Mamy tutaj do czynienia z produktem wirtualnym, którego nie da się w jednej chwili dotknąć i poczuć, aby zdecydować czy warto w niego zainwestować czy też nie. Dobrze przeprowadzona kampania pozwoli potencjalnym klientom odczuć, że warto zainwestować swój czas, pieniądze i zaangażowanie w poznanie tego produktu.

Warto budować kampanię na tym, aby klient zrozumiał, że z daną aplikacją i jej funkcjonalnościami świat nie będzie już taki sam. Bazowanie na emocjach i wartościach często pomaga przynieść oczekiwane rezultaty.


Leave a Comment