Jak reklamować sklep internetowy?

Promowanie sklepu online to nielada wyzwanie. Sprzedaż internetowa to bardzo popularny pomysł na pierwszy biznes, jednak powinniśmy mieć świadomość że nie jest to również łatwy biznes. 

Jak reklamują swoje sklepy inni przedsiębiorcy?

Jak pokazuje wiele raportów, w tym raport Shopera, sklepy głównie inwestują w:

  1. Płatne działania na portalu Facebook – 60%
  2. Działania organiczne w mediach społecznościowych – 44%
  3. Reklamę w Google ADS – 40%
  4. Pozycjonowanie sklepu – 36%
  5. Sprzedaż przez współpracę z serwisami aukcyjnymi (jak Allegro czy Ebay) – 35%
  6. Płatne działania na Instagramie – 29%
  7. Marketing szeptany – 29%
  8. Obecność w marketplace’ach (jak Ceneo, Nokaut, czy Skąpiec) – 18%
  9. Uczestnictwo w targach branżowych – 16%
  10. Prowadzenie bloga – 14%
  11. Email marketing – 13%
  12. Programy partnerskie – 11%
  13. Współpraca z mediami i działania PR – 10%
  14. Współpraca z influencerami – 9%

Źródło: shoper.pl

Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez właścicieli sklepów internetowych?

  1. Brak pomysłu na marketing,
  2. Wchodzenie w wojnę cenową aby być na pierwszym miejscu w porównywarkach cen, która ostatecznie doprowadza do nikłej marży przy dużym nakładzie pracy,
  3. Nieumiejętność zbudowania przywiązania do marki,
  4. Komunikacja niedostosowana do rodzaju klienta i jego wartości,
  5. Marketing bez planu, prowadzony ad hoc,
  6. Brak wiedzy na temat planowania, dostosowywania i optymalizacji reklam, 
  7. Wyłącznie podstawowa znajomość narzędzi jak manager reklam, czy Google ADS, która uniemożliwia poprawne tworzenie kampanii,
  8. Brak wiedzy na temat user experience,
  9. Niezbieranie danych i niekorzystanie z analityki internetowej.

Jak promować sklep internetowy?

  1. Pozycjonowanie i optymalizacja (SEO) sklepu internetowego – to zbiór wszystkich czynności, zaczynając o budowy strony, architektury treści, optymalizacji treści, budowaniu odpowiednich profili słów kluczowych, a kończąc pozyskiwaniu linków do strony (linkbuilding), dzięki któremu sklep zyskuje rating i pnie się w górę.

  2. Kampanie w Google ADS – to narzędzie, które doskonale nada się zarówno do zaspokajania popytu (reklamy tekstowe w wynikach wyszukiwania, oraz marketplace Google Merchant Center), a także do generowania popytu (reklamy banerowe – display, oraz reklamy video na Youtube). Google ADS pozwala nam na docieranie do klientów w momencie gdy właśnie poszukują danej usługi. Kampanie są śledzone pod względem konwersji i możliwe do automatyzacji (reguły i skrypty) – jednak wymaga to doświadczenia i zaawansowanej znajomości narzędzia oraz jak w przypadku skryptów – znajomości języka JavaScript.

  3. Social Media – prowadzenie mediów społecznościowych początkowo może się wydawać łatwe – przecież prawie każdy z nas prywatnie korzysta z Facebooka, Instagrama… ba! czasem nawet i Twittera i Linkedina! Po wielu niekorzystnych zmianach algorytmów, oraz paneli zarządzania reklamami, zazwyczaj okazuje się jednak że przeciętny przedsiębiorca nie jest w stanie wygenerować zysku z mediów społecznościowych. Warto zatem dobrze zaplanować swoje działania, poradzić się specjalisty, udać się na szkolenie czy po prostu oddać to zadanie firmie, która się w tym specjalizuje.

  4. Marketing automation – czyli narzędzia, które umożliwią nam zbieranie danych behawioralnych na temat klientów sklepu, oraz zautomatyzują kampanie na podstawie zdobytej wiedzy.  Marketing automation umożliwia także personalizację działań reklamowych w różnych kanałach.

  5. Program partnerski – to narzędzie, które umożliwia wydawcom i blogerom na wygenerowanie do naszej oferty sklepu swoich unikalnych linków, instalujących ciasteczka (cookies). Ciasteczka te służą do śledzenia transakcji dokonanych przez użytkowników z polecenia (linku) wydawcy, bądź blogera. W zamian za transakcje wygenerowane z polecenia w programie partnerskim wydawca / bloger otrzymuje od nas prowizję od zysku. 

  6. Influencerzy – współpraca z nimi potrafi mocno wpłynąć na rozpoznawalność czy przywiązanie do marki (która wreszcie ma ludzką twarz – ambasadora). Influcencerzy kreują opinie na temat sklepów, ale i również ich supportu, jakości czy samych produktów – a pamiętajcie że niemal 90% klientów jest w stanie zapłacić więcej mając pewność dobrej i szybkiej jakości obsługi! Tutaj również warto skorzystać z agencji, które mają swoje bazy influencerów i wynegocjowane z nimi warunki współpracy, a co najważniejsze – wiedzą którzy z nich są skuteczni, a którzy mają obserwatorów “boty”.

PS. Ważne jest nie tylko wygenerowanie jednej transakcji, ale zbudowanie przywiązania do marki i zachęcenie klienta do powrotu – ale o tym w oddzielnym artykule.


2 Comments

  1. Chętnie się wybiorę na wasze szkolenie z ecommerce, dopiero rozpocząłem niedawno swój biznes i rzeczywiście bez profesjonalnej wiedzy jest bardzo pod górkę. Pozdrawiam!

  2. Jeśli chciałbym otworzyć sklep i postawić głównie na pozycjonowanie to lepiej się będzie zdecydować na redcart czy idosell?

Leave a Comment