Jak reklamować restaurację czy bistro?

Prowadzenie restauracji, choć wymaga dużo pracy i poświęceń, może być niezwykle opłacalnym przedsięwzięciem, o ile podejdziemy do tego w sposób profesjonalny. Podstawą jest oczywiście dobry biznesplan, który powinien uwzględnić marketing gastronomiczny. Jak zatem skutecznie wypromować restaurację lub bistro?

Jak wypromować restauracje?

Rynek usług gastronomicznych w Polsce wydaje się być nieco zatłoczony, dlatego bez dobrej strategii marketingowej przebicie się przez tak liczną konkurencję może okazać się niemożliwe. Przy promocji restauracji należy więc uwzględnić takie aspekty, jak:

1. Własna strona internetowa

Strona internetowa jest obecnie podstawowym narzędziem marketingowym, które sprawdza się praktycznie w każdej branży. Należy, zatem ją stworzyć i to najlepiej jeszcze przed otwarciem restauracji. Taka strona www musi działać bez zarzutów, być funkcjonalna i oczywiście na bieżąco aktualizowana. Co zatem powinno się na niej znaleźć? Przede wszystkim:

  • dane kontaktowe – adres, telefon,
  • mapa dojazdu do restauracji,
  • aktualne menu,
  • informacje o ewentualnych promocjach,
  • informacje o różnych wydarzeniach, które będą miały miejsce w restauracji,
  • galeria zdjęć,
  • odnośniki do mediów społecznościowych,
  • wtyczka umożliwiająca zmianę języka,
  • aktualności / blog firmowy.

2. Pozycjonowanie strony – SEO

Dzięki pozycjonowaniu SEO strona www restauracji będzie pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych w tej chwili jest już standardowym działaniem w marketingu cyfrowym. O co w tym chodzi? Przede wszystkim o właściwy dobór słów kluczowych, które będą korzystne dla widoczności takiej strony internetowej restauracji, co zdecydowanie pomoże w jej promocji. Niezwykle istotna jest również właściwa struktura samej strony, jak i tytułów czy nagłówków na niej umieszczonych. Jeśli na przykład do tytułu czy nagłówka dodamy nazwę miejscowości, to działanie takie znacząco poprawi pozycję witryny w wynikach wyszukiwania lokalnego.

3. Kampanie w Google Ads

W celu podniesienia widoczności witryny restauracji w wynikach wyszukiwania Google, warto sięgnąć po Google Ads, czyli płatną reklamę w Google. A warto zauważyć, że z tej wyszukiwarki korzysta aż 93% polskich internautów (stan z czerwca 2020 r.). Jeśli więc chcemy, aby naszą restaurację można było szybko znaleźć w Internecie, koniecznie musimy sięgnąć po reklamę w Google Ads. Warto przy tym nadmienić, że dzięki modelowi PPC (Pay-Per-Click) płaci się tylko wtedy, gdy nowy użytkownik kliknie w taką reklamę.

4. Kampanie reklamowe w serwisach lokalnych

Warto zainwestować również w kampanie reklamowe w lokalnych mediach, które przy tego typu biznesie okazują się być niezwykle skuteczne. Promować się można przez lokalne radio, gazety, broszury umieszczane na przykład w sklepach czy punktach informacyjnych, ale też przez lokalne portale informacyjne. W tym celu zamawia się artykuły sponsorowane, które na ogół trafiają do szerszego grona odbiorców w regionie.

5. Social media – Instagram oraz Facebook

Media społecznościowe należą do najchętniej odwiedzanych serwisów internetowych. Co więcej, odwiedzają je ludzie w każdym wieku, warto zatem medium to wykorzystać w celach promocyjnych. Facebook czy Instagram to doskonałe narzędzie do wykorzystania zalet marketingu szeptanego, bowiem ich użytkownicy polecają sobie nawzajem lokale godne uwagi przez: zostawienie opinii, ocenę – w postaci gwiazdek i komentarzy, polubienie czy udostępnienie posta. Instagram bazuje głównie na zdjęciach i Instastories, natomiast Facebook pozwalana na wykorzystanie chociażby: grafik, memów, linków, filmików. Można na swoim profilu udostępnić np.:

  • zdjęcia dań,
  • menu,
  • informacje o zbliżających się wydarzeniach w restauracji.

6. Obecność na portalach do zamawiania jedzenia

Według badań coraz więcej osób zamawia jedzenie z dowozem. W połowie 2019 r. było to ok. 25 mln Polaków. Na początku bieżącego roku ok. 20% restauracji w kraju oferowało dowóz jedzenia – najwięcej w dużych miastach. W związku z sytuacją kryzysową wywołaną koronawirusem ich liczba jeszcze wzrosła. Warto, zatem zaznaczyć swoją obecność na portalach do zamawiania jedzenia, zwłaszcza tych najbardziej znanych takich jak chociażby: Pyszne.pl, PizzaPortal.pl, Uber Eats, Glovo, Food.bolt.eu.

7. Opnie i komentarze

Warto dbać o opinie na temat naszej restauracji zamieszczane w Internecie. Należy odpowiadać zarówno na te pozytywne, jak i krytyczne. Absolutnie nie można dać się sprowokować. W przypadku negatywnych opinii, najlepiej przyjrzeć się sytuacji, obiecać poprawę i zaprosić ponownie.
Gdzie, zatem warto szukać opinii na temat naszej restauracji? Na pewno takim miejscem jest wizytówka Google, TripAdvisor czy też Zomato.

8. Eventy, imprezy promocyjne

Skutecznym sposobem na rozreklamowanie restauracji, zwłaszcza nowopowstałej, jest zorganizowanie jakiegoś eventu lub imprezy promocyjnej. Może to być impreza karnawałowa, Sylwester, Dzień Kobiet itd. Tak naprawdę jest mnóstwo okazji do wypromowania restauracji i zbudowania z klientem relacji. Warto również postawić na różne akcje promocyjne czy kreatywne wydarzenia. Niezwykłą popularnością zawsze cieszą się wydarzenia o charakterze lokalnym.

9. Programy lojalnościowe i Happy Hours

Według badań klientów restauracji, bistro czy cukierni przyciągają różne programy lojalnościowe i tzw. Happy Hours. Pieczątki czy naklejki zbierać można w sposób tradycyjny lub za pomocą specjalnej aplikacji mobilnej takiej jak np. Kekemeke czy Opencard.

Niezwykle skuteczne okazują się też być Happy Hours – w wyznaczanych godzinach, najczęściej 2-3 godziny przed zamknięciem, dania są tańsze – czasem nawet o 50%.

Jak reklamować restauracje – na ratunek sprawdzona agencja marketingowa

Chcąc skutecznie wypromować restaurację, warto nawiązać współpracę z doświadczoną agencją marketingową działającą w branży gastronomicznej, która opracuje skuteczną strategię marketingową. Takie rozwiązanie jest z pewnością optymalne, bowiem pozwala w pełni wykorzystać wszystkie wyżej wymienione narzędzia marketingowe, a także sięgnąć po kolejne, nowe.


Leave a Comment