Jak reklamować hotel, pensjonat czy gospodarstwo agroturystyczne?

Aby hotel lub gospodarstwo agroturystyczne naprawdę dobrze funkcjonowały na rynku usług turystycznych, trzeba postawić na przemyślaną, wielokanałową reklamę. Przyda się ona szczególnie nowym obiektom, które nie zdążyły wyrobić sobie jeszcze odpowiedniej marki, a jej renoma nie rozchodzi się „pocztą pantoflową”. Aby skutecznie przeprowadzić działania promocyjne, zacznijmy od dokładnego doprecyzowania swojej grupy docelowej.

Jak określić grupę docelową?

Chcąc stworzyć profil swojej grupy docelowej, najlepiej posłużyć się tworzeniem tzw. person. Jeśli prowadzisz hotel od pewnego czasu, masz do dyspozycji informacje o osobach, które odwiedziły ośrodek. Poszukaj u nich cech wspólnych, dzięki którym poznasz profil klienta. Pomogą Ci w tym poniższe punkty:

  1. Wiek i płeć,
  2. Miejsce zamieszkania
    1. Zwróć uwagę czy goście przyjeżdżają z dużych miast, może miasteczek czy wsi,
    2. Czy dominuje jakiś konkretny obszar geogrficzny, skąd przyjeżdżają goście?
  3. Sytuacja materialna (możliwe do subiektywnej oceny),
  4. Sytuacja rodzinna,
  5. Zainteresowania,
    1. Ten punkt jest szczególnie ważny jeśli zamierzamy zaangażować influencerów,
    2. Wiedza o zainteresowaniach, tak samo jak o sytuacji rodzinnej, pozwoli dostosować udogodnienia w hotelu, a co za tym idzie komunikację marketingową.
  6. Wartości i przekonania.

Po stworzeniu person może się okazać, że odnaleźliśmy „idealnego klienta”. Najczęściej jednak proces doprowadzi do stworzenia kliku typowych klientów. Wiedzę o nich wykorzystamy przy pierwszych kampaniach i testach A/B.

Kolejnym etapem będzie ułożenie lejka konwersji, czyli ścieżki jaką przejdzie potencjalny klient od pierwszej interakcji z ośrodkiem turystycznym, aż po dokonanie rezerwacji. Przy projektowaniu lejka należy pamiętać, że klienci rzadko przy pierwszej interakcji np. poprzez instagram, zaplanują swój pobyt u nas. Dlatego tak ważne jest zaplanowanie wykorzystania wielu kanałów marketingowych.

Jak promować hotel przez współpracę z influencerami

Zjawiskiem ostatnich lat jest ciągle poszerzające się grono tak zwanych influencerów. To osoby funkcjonujące w internecie, które prowadzą na przykład swoje blogi lub kanały na YouTube. To też osoby tworzące kontent na Instagramie. Ich siłą jest ogrom osób obserwujących skrawki ich codziennego życia, które pokazują w sieci. Moce influencerów jest ogromna. Potrafią wpływać na gusta i decyzje, między innymi poprzez rzeczy czy usługi, które polecają. Współpraca hotelu lub agroturystyki z wybranymi informacjami może zatem bardzo pozytywnie przełożyć się na wzrost rozpoznawalności obiektu, oraz na napływ gości.

Współpraca z influencerami może opierać się na tak zwanym barterze. Wtedy to hotel czy pensjonat zapraszają daną osobę wraz z rodziną lub osobą towarzyszącą, organizują dla niej przyjemny pobyt i rozrywki. Druga strona ma za zadanie ukazać ta atrakcje w swoich kanałach social media, a także podzielić się swoją opinią. Można zorganizować ten rodzaj współpracy z osobami prowadzącymi blogi czy instagramy o tematyce podróżnicze, lifestylowej czy rodzinnej. Jest naprawdę sporo możliwości, warto natomiast przemyśleć, do jakiej grupy docelowej chcemy dotrzeć z informacją o obiekcie. Na przykład współpraca z influencerami z branży parentingowej, będzie korzystna dla hoteli i obiektów nastawionych na ugoszczenie rodzin z dziećmi. Siła influencerów nie słabnie – warto zatem inwestować w ten rodzaj promocji.

Strona internetowa

Promocje w internecie może odbywać się też w bardziej tradycyjny sposób. Podstawą jest wtedy bardzo dobrze zaprojektowana strona internetowa oraz strona na urządzenia mobilne. Warto tą stronę postawić w sposób niesztampowe, ukazać hotel lub obiekt od najlepszych stron, zwracając uwagę na przykład na atrakcje, piękne położenie, rozrywki dla dorosłych i dzieci. Warto ukazać pokoje hotelowe w atrakcyjny sposób na dobrze przygotowanych, profesjonalnych zdjęciach. Stronę internetową należy oczywiście zawsze pozycjonować. To właśnie pozycjonowanie strony wpływa na to, że znajduje się ona wysoko po wpisaniu przez użytkowników internetu odpowiednich haseł w wyszukiwarce. W ten sposób na stronę hotelu trafia bardzo wiele nowych osób.

Google

Wspomnieliśmy już o pozycjonowaniu, które potrafi przynieść wymierne korzyści, lecz jest długim procesem. Pozycjonowanie połączone z prowadzeniem bloga i dobrą strategią content marketingu, zwiększy ruch na rozbudowane zapytania (tzw. długiego ogona). Co jednak gdy nie chcemy czekać tak długo na efekt?

Google ADS – to narzędzie, które świetnie sprawdzi się do zaspokajania popytu (reklamy tekstowe w wynikach wyszukiwania oraz Google Hotel ADS) ale i do generowania popytu (reklamy banerowe – display, oraz reklamy video na Youtube). Dzięki Google ADS dotrzemy do klientów w momencie, gdy poszukują rozwiązania – hotelu spełniającego ich oczekiwania. Kampanie te umożliwiają śledzone konwersji i są możliwe do automatyzacji (reguły i skrypty) – jednak wymaga to doświadczenia i zaawansowanej znajomości narzędzia oraz jak w przypadku skryptów – JavaScript.

Social Media

Ostatni nowoczesny sposób na promowanie hotelu to prowadzenie kanałów w social mediach. Nie należy zapominać o sile Instagrama i fanpage na Facebooku. Tymi kanałami można informować obserwujących o tym, co na co dzień dzieje się w obiekcie. Tworząc naprawdę dobry content w postaci zdjęć i opisów, można wzbudzić ciepłe odczucia w odbiorcach, którzy zwyczajnie poczują chęć na spędzenie tam czasu.

Eventy i działania PR

Event marketing to potęga angażująca wszystkie pozostałe narzędzia. Wokół konkretnego eventu łatwo zbudować podstawę do dalszej współpracy z mediami, zaangażować influencerów, oraz zbudować społeczność. Wszystko kwestia odpowiedniego planu i jego realizacji.

Portale z rezerwacjami

Aby zadbać o większą liczbę rezerwacji warto pojawić się na najpopularniejszych portalach, w ramach których mamy możliwość pokazania swojej oferty. Do najpopularniejszych należą m.in.:

  • Booking.com
  • Kayak
  • Trivago
  • Travelist.pl
  • Tripbase.com
  • Hotelewpolsce.pl
  • Ehotele.com
  • E-hotelarz
  • Traveliada

Zastanawiasz się jak reklamować swój ośrodek turystyczny lub domki? Napisz do nas.


4 Comments

  1. Próbowaliśmy reklamować nasz hotel głównie przez obecność na facebooku ale coraz trudniej tu działać, gdyż efekty spadają. Teraz rozglądamy się za innymi opcjami, a w zasadzie za kompleksową strategią. Napisałem do Państwa maila w sprawie konsultacji takiej strategii. Uprzejmie proszę o kontakt. Pozdrawiam, Rafał.

  2. Ciekawy artykuł

  3. Mam dwie strony www – jedna hostelu, druga pensjonatu. Strona pensjonatu pozycjonuje się pięknie – mamy wysokie pozycje i klienci rzeczywiście czasem wspominają, że trafili do nas przez google. Ale strona hostelu w ogóle nie idzie do przodu. Z czego mogą wynikać różnice – czy to kwestia różnych słów kluczowych czy innej lokalizacji obiektu?

    1. Aby odpowiedzieć na to pytanie niezbędne są bardziej szczegółowe dane. Prosimy o przesłanie adresów obu serwisów na naszego maila: hello@keep-going.pl. Pozdrawiamy serdecznie! 🙂

Leave a Comment