Private Blog Network, w skrócie PBN, to jedna z metod pozycjonowania witryny internetowej polegająca na tworzeniu farm blogów linkujących do pozycjonowanej strony internetowej.
Private Blog Network wyróżnia się wysoką skutecznością przy stosunkowo niskich kosztach, chociaż spodziewać się można malejącej skuteczności, ze względu na kierunek jakim podążają kolejne aktualizacje algorytmu Google. Z tego względu takie działanie zalicza się do strategii Black SEO Hat, a realizowane bez doświadczenia i odpowiedniego zaplecza merytorycznego już dziś (przy obecnym algorytmie) zamiast pomóc, z pewnością zaszkodzi.
Private Blog Network – na czym polega?
Private Blog Network, w najprostszym tłumaczeniu, to po prostu prywatna sieć blogów. Skuteczność tej metody pozycjonowania stron polega na niczym innym, jak na użyciu owej sieci witryn do zbudowania pozycji strony, na której nam zależy. Umieszczanie linków do strony docelowej odbywa się poprzez publikowanie w domenach należących do sieci tekstów niekoniecznie wyróżniających się wysoką jakością. Jakość treści ma rolę drugorzędną – muszą one nadawać się do przeczytania, jednak ich wartość merytoryczna może być bardzo niska. W Polsce takie teksty nazywa się preclowymi (od ang. presell page).
W Polsce do budowania takiej sieci używa się zazwyczaj nowych domen, tworzonych specjalnie do tego celu. Funkcjonują jako blogi multitematyczne o niskiej wartości użytkowej. Skuteczniejszą metodą pozyskiwania dobrej jakości linków jest używanie już istniejących domen o wysokim autorytecie. Im bowiem wyższe notowania istniejącego bloga, tym lepsza jakość pozyskanego linku, a w konsekwencji – lepszy efekt pozycjonowania witryny. Dlatego właśnie do tworzenia sieci używa się witryn firm czy blogów, które zakończyły swoją działalność i przekształca się je w maszynki do pozycjonowania.
Strategia PBN – co robić, aby była skuteczna?
Google uznaje metodę Private Blog Network za należącą do strategii Black Hat SEO, to jest takich, które pozyskują ruch na stronie poprzez stosowanie trików koncentrujących się na „oszukiwaniu” wyszukiwarki, a nie przyciągania ruchu wartościami merytorycznymi. Jeżeli więc Google zorientuje się, że strona internetowa jest pozycjonowana przy użyciu tej techniki, może obniżyć jej notowania lub nawet usunąć z indeksu. Taki sam los czeka witryny należące do Private Blog Network.
Tak surowych sankcji można jednak uniknąć poprzez umiejętne budowanie PBN. Aby strategia pozostała skuteczna, konieczna jest dbałość o jakość stron wchodzących w skład sieci. Powinny to więc być strony o wysokiej jakości, również merytorycznej. Obecnie odchodzi się od stosowania niskiej jakości tekstów preclowych na rzecz treści o wyższej wartości merytorycznej. Należy także zadbać o prawidłowe linkowanie.