Blogger relations – na czym polega usługa i do kogo jest skierowana?

Współczesny PR poświęca bardzo dużo czasu na budowanie relacji zarówno z dziennikarzami, jak i coraz prężniej działającymi na rynku blogerami. Niestety w przypadku blogerów często pojawia się problem z komunikacją z działem PR, z czego ich zdaniem wynika bardzo nieprofesjonalne traktowanie, niezachęcające do współpracy. Masowe wysyłki maili, brak spersonalizowanych ofert, nieodpisywanie PR-owców na wiadomości to najczęstsze zarzuty kierowane ze strony blogerów. Nieprawidłowości nie brakuje również z drugiej strony. Brak odpowiedniego warsztatu, nieumiejętne monitorowanie efektów swojej pracy, złe dopasowanie sposobu komunikacji, czy brak wiedzy na temat chociażby SEO (powodujące spadki ruchu na stronie) to częste powody dla których firmy nie przedłużają współpracy z danym blogerem/blogerką. Aby poprawić znacząco ten stan rzeczy istnieją nieliczne na polskim rynku agencje blogerskie, które w bardzo profesjonalny sposób pośredniczą w zdobywaniu zleceń dla blogerów i odpowiednich infduencerów dopasowanych do profilu danej firmy. Ogromną zaletą jest nie tylko dobra znajomość influencerów z własnej bazy, co pozwala na ich dobre dopasowanie do reklamowanego produktu, ale również na sprawne przeprowadzenie całego procesu promocji, bowiem agencja monitoruje sposób jej realizacji, definiuje cele i pomaga w ich osiągnięciu, a także monitorowaniu i raportowaniu rezultatów.

Rynek pokazał wiele case study influencerów o realnym bardzo szerokim, a w zasadzie ogromym zasięgu, jednak jak się okazywało wejście we współpracę z nimi nie dawało żadnych rezultatów. Są też i takie przypadki, że influencerzy o znacznie mniejszym zasięgu generowali ogromne sprzedaże. To wszystko jest właśnie kwestią dobrego dopasowania blogera do profilu firmy, odpowiedniego zaplanowania formy komunikacji oraz zajęcia się kompleksową strategią przez osoby z szeroką wiedzą PR-ową.

W zakres usługi blogger relations wchodzi również:

  • profesjonalne opracowywanie strategii współpracy i komunikacji, zarówno z nowymi, jak i już tymi bardziej doświadczonymi blogerami,
  • prowadzenie działań związanych z koordynacją prac pomiędzy blogerami, a zleceniodawcami,
  • organizacja spotkań, szkoleń i nadzorowanie realizacji promocji,
  • monitorowanie efektów współpracy.

Warto przy tym pamiętać, że działania blogerów w większości przypadków opierają się na ich pasji, przez co rozmowy o ich działalności czy tematyce prowadzonego bloga bywają emocjonalne. Dodatkowo nie mają oni w większości przypadków świadomości marketingowego czy technicznego potencjału związanego z ich blogiem, a przecież w przypadku blogów www wielu reklamodawców będzie decydowało o współpracy na podstawie parametrów SEO danego bloga.

Blogger relations pozwala również blogerom i influencerom na nawiązywanie współpracy ze znanymi markami, co daje im mnóstwo korzyści. Jakich? Blogerzy na takiej współpracy zyskują przede wszystkim:

  • możliwość realizacji bardzo ciekawych i dających możliwości rozwoju projektów,
  • dostęp do wiedzy i sesji mentorskich, pozwalających na poprawianie jakości swojego bloga i usług,
  • pomoc w zdobywaniu i realizacji zleceń,
  • wiedzę dotyczącą monitorowania efektów swoich działań.

W jaki sposób blogger relations buduje pozytywne relacje z blogerami?

Przede wszystkim:

  • Skupia się na tym, aby baza influencerów była odpowiednio skonstruowana. Chodzi tu przede wszystkim o różnorodność, gdyż jak wiadomo nie każdy bloger idealnie wpasuje się w daną markę, a dla obu storn ważne jest idealne dopasowanie,
  • analizuje stylistykę każdego bloga w sposób indywidualny. Dzięki szczegółowej analizie wpisów na blogu oraz kilku innych również istotnych czynników agencja jest w stanie zdecydować, czy danemu blogerowi i danej marce współpraca może się udać,
  • dostarcza know-how dla influencerów, którzy chcą się doskonalić w rozwijaniu bloga,
  • zapewnia reklamodawcom możliwie najlepiej dopasowaną i efektywną promocję, wpływając tym samym na prestiż i zadowolenie obu stron transakcji,
  • każdy PR czy to tradycyjny czy ten funkcjonujący w wirtualnym świecie opiera się przede wszystkim na komunikacji i budowaniu relacji pomiędzy stronami. Dlatego zawsze przed podjęciem współpracy bardzo duże znaczenie ma nawiązanie kontaktu i zbudowanie pozytywnej relacji pomiędzy blogerem/influencerem i daną marką.

Leave a Comment