Startup to pojęcie, które każdy z nas zna ze słyszenia. Szczególnie często słyszą je Ci, którzy działają w biznesie, marketingu czy księgowości. Czym jednak charakteryzuje się takie przedsiębiorstwo i co jest charakterystyczne dla środowiska startupowego?
Najpopularniejsza definicja startupu należy do Steve’a Blanka – amerykańskiego ekonomisty, wykładowcy na Uniwersytecie Stanforda oraz autora metodologii Customer Development, która przyczyniła się do ukształtowania i powstania ruchu Lean Startup.
Definicja startupu:
- Startup
- to tymczasowa organizacja, która poszukuje rentownego, skalowalnego i powtarzalnego modelu biznesowego.
To są cechy, które muszą występować, abyśmy mogli mówić o danym przedsiębiorstwie jako startupie. Pewnie po przeczytaniu tej definicji wiele osób, wciąż będzie zastanawiać się o co z tymi startupami chodzi – co znaczy, że ma być on skalowalny i powtarzalny… i dlaczego to tymczasowa organizacja. Dlatego tutaj warto również przywołać definicję Erica Riesa, uważanego za ojca metodologii Lean Startup.
Definicja startupu Erica Riesa:
- Startup
- to instytucja, której celem jest tworzenie nowych produktów i usług w warunkach skrajnej niepewności.
Ta definicja jest znacznie ułatwiająca, ponieważ wiedząc, że startup wprowadza nowe produkty w warunkach skrajnej niepewności możemy powiedzieć sobie o najważniejszych różnicach oraz przejść do pojęcia modelu biznesowego.
Różnice między startupem, a powszechnie rozumianą firmą
Firma | Startup |
Znany model biznesowy | Poszukiwanie modelu biznesowego |
Sprecyzowana grupa docelowa | Ciągłe poznawanie klienta i dostosowywanie produktu |
Stałe otoczenie biznesowe | Stałe dostosowywanie się do zmieniających warunków |
Badanie rynku | Testowanie MVP |
Planowanie | Eksperymentowanie |
Realizacja planu | Pivoty |
Dopracowany produkt | Minimum Viable Product (MVP) |
Przede wszystkim standardowe firmy oparte są o sprawdzone modele biznesowe. Wiemy jaki jest produkt, jak on funkcjonuje na rynku, kto jest klientem, a co więcej – korzystając z raportów firm audytorskich, czy raportów Głównego Urzędu Statystycznego (GUSu), możemy tworzyć prognozy i przewidywać swoje szanse na rynku.
W przypadku startupu będziemy dopiero poszukiwać modelu biznesowego, a co za tym idzie; nie będziemy mogli z łatwością tworzyć prognoz bez przetestowania go. Tutaj najczęściej wykorzystuje się metodologię Lean Startup, którą określa się następująco:
- Lean startup
- to systematyczna metoda wykazywania postępów w warunkach skrajnej niepewności charakterystycznej dla startupów (Definicja Erica Reisa).
Podsumowanie
Startup w przeciwieństwie do standardowych firm, testuje swój model biznesowy (tymczasowa organizacja), tworząc nowe produkty, często oparte o innowacyjne rozwiązania IT. Mówiąc o startupach często wskazuje się na ich charakterystyczne cechy, takie jak:
- skalowalność,
- powtarzalność,
- działalność w warunkach dużego ryzyka inwestycyjnego.
Startupy w przeciwieństwie do standardowych firm najczęściej finansowane są przez:
- Crowdfundingi – finansowanie społecznościowe
- Venture Capital – inwestycje obarczone wysokim ryzykiem
- Aniołów biznesu – prywatnych inwestorów, dających finansowanie na projekty w ich wczesnych fazach rozwoju
Startupy wspierane są przez:
- Programy akceleracyjne
- Inkubatory przedsiębiorczości