Startup – co to w zasadzie jest?

Startup to pojęcie, które każdy z nas zna ze słyszenia. Szczególnie często słyszą je Ci, którzy działają w biznesie, marketingu czy księgowości. Czym jednak charakteryzuje się takie przedsiębiorstwo i co jest charakterystyczne dla środowiska startupowego?

Najpopularniejsza definicja startupu należy do Steve’a Blanka – amerykańskiego ekonomisty, wykładowcy na Uniwersytecie Stanforda oraz autora metodologii Customer Development, która przyczyniła się do ukształtowania i powstania ruchu Lean Startup.

Definicja startupu:

Startup
to tymczasowa organizacja, która poszukuje rentownego, skalowalnego i powtarzalnego modelu biznesowego.

To są cechy, które muszą występować, abyśmy mogli mówić o danym przedsiębiorstwie jako startupie. Pewnie po przeczytaniu tej definicji wiele osób, wciąż będzie zastanawiać się o co z tymi startupami chodzi – co znaczy, że ma być on skalowalny i powtarzalny… i dlaczego to tymczasowa organizacja. Dlatego tutaj warto również przywołać definicję Erica Riesa, uważanego za ojca metodologii Lean Startup.

Definicja startupu Erica Riesa:

Startup
to instytucja, której celem jest tworzenie nowych produktów i usług w warunkach skrajnej niepewności.

Ta definicja jest znacznie ułatwiająca, ponieważ wiedząc, że startup wprowadza nowe produkty w warunkach skrajnej niepewności możemy powiedzieć sobie o najważniejszych różnicach oraz przejść do pojęcia modelu biznesowego.

Różnice między startupem, a powszechnie rozumianą firmą

Firma Startup
Znany model biznesowyPoszukiwanie modelu biznesowego
Sprecyzowana grupa docelowaCiągłe poznawanie klienta i dostosowywanie produktu
Stałe otoczenie biznesoweStałe dostosowywanie się do zmieniających warunków
Badanie rynkuTestowanie MVP
PlanowanieEksperymentowanie
Realizacja planuPivoty
Dopracowany produktMinimum Viable Product (MVP)

Przede wszystkim standardowe firmy oparte są o sprawdzone modele biznesowe. Wiemy jaki jest produkt, jak on funkcjonuje na rynku, kto jest klientem, a co więcej – korzystając z raportów firm audytorskich, czy raportów Głównego Urzędu Statystycznego (GUSu), możemy tworzyć prognozy i przewidywać swoje szanse na rynku. 

W przypadku startupu będziemy dopiero poszukiwać modelu biznesowego, a co za tym idzie; nie będziemy mogli z łatwością tworzyć prognoz bez przetestowania go. Tutaj najczęściej wykorzystuje się metodologię Lean Startup, którą określa się następująco:

Lean startup
to systematyczna metoda wykazywania postępów w warunkach skrajnej niepewności charakterystycznej dla startupów (Definicja Erica Reisa).

Podsumowanie

Startup w przeciwieństwie do standardowych firm, testuje swój model biznesowy (tymczasowa organizacja), tworząc nowe produkty, często oparte o innowacyjne rozwiązania IT. Mówiąc o startupach często wskazuje się na ich charakterystyczne cechy, takie jak:

  • skalowalność,
  • powtarzalność,
  • działalność w warunkach dużego ryzyka inwestycyjnego.

Startupy w przeciwieństwie do standardowych firm najczęściej finansowane są przez:

  • Crowdfundingi – finansowanie społecznościowe
  • Venture Capital – inwestycje obarczone wysokim ryzykiem
  • Aniołów biznesu – prywatnych inwestorów, dających finansowanie na projekty w ich wczesnych fazach rozwoju

Startupy wspierane są przez:

Leave a Comment